Svenska småbryggerier exportsatsar

Svenska småbryggerier satsar på export och ställer ut på en av världens största konsumentmässor Grüne Woche i Berlin 19-28 januari.

Foto: Ralf Günther

Konkurrensen hårdnar på den svenska marknaden och många småbryggerier tittar utomlands för vidare expansion. Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier gör en gemensam satsning på Tyskland och skickar ner 7 bryggerier som har siktet inställt på export.

Satsningen görs tillsammans med Jordbruksverket och ingår i myndighetens satsning på Sveriges livsmedelsproduktion.

Det är ett helt logiskt samarbete. På mässan presenteras svensk mat och svensk öl sida vid sida och kan upplevas tillsammans. Hantverksölet har de senaste åren tagit sig in i finrummet som måltidsdryck. Säger Berith Karlsson ordförande Sveriges Oberoende Småbryggerier. Vi är otroligt stolta över vår hantverkstradition och vi har öl av ypperlig kvalitet och bjuder på både innovation och tradition. Det kommer tyskarna gilla.

Till Berlin har bryggerierna skickat sin mobila ölcontainer, som vanligen är ett populärt inslag på Spritmuseums uteservering Ölbryggan, och 25 olika ölsorter från sju hantverksbryggerier runt om i landet.

Grüne Woche är världens ledande konsumentmässa för livsmedel och lantbruk. Mässan har ca 1600 utställare och över 400.000 besökare. Mässan pågår i 19-28 januari. Bryggerier på plats är Möllys Craft Beer, Nääs Gårdsbryggeri, Närke Kulturbryggeri, Oppigårds Bryggeri, Poppels Bryggeri, Qvänum Mat & Malt och Sahlins Brygghus.

En reaktion på “Svenska småbryggerier exportsatsar

  1. Pingback: Närke Kulturbryggeri på Grüne Woche i Berlin | Närke Kulturbryggeri

Kommentarer inaktiverade.