Systembolaget skärper tonen

Gårdsförsäljningsfrågan engagerar. I veckan rullade både Systembolaget ut sin “annonskampanj” mot alkohol i ett 50-tal morgontidningar runt om i landet. Samtidigt kunde vi läsa Göran Persson & Cos debattartikel mot gårdsförsäljning på DNs debattsida.

Alla vi småskaliga producenter som brygger öl och jäser vin följer med intresse debatten kring frågan om Gårdsförsäljning av alkohol, när vi kan försöker vi göra vår röst hörd både lokalt och nationellt. Men det är svårt när vi har Systembolagets VD Magdalena Gerger och kan nyttja monopolets marknadsföringsbudget för att sprida sitt budskap i media (och till alla riksdagseladamöter!).

Annonsen och det öppna brevet innehåller en del faktafel, det tydligaste är väl resultatet av den andra statliga utredningen SOU2010:98 som på flera ställen visar att detaljhandelsmonopolet inte automatiskt är hotat i och med en gårdsförsäljning. Tvärtom har alkohollagen ändrats flera gånger sedan EU-inträdet utan att monopolet ifrågasatts. Men framförallt känns det rätt främmande att småbryggerier framstår som vinsthungrande profitörer när vi så länge verkat i ett system som gynnar de stora ölindustrierna och där innovativa småbryggerier hela tiden kämpar med högre kostnader och millimetertunna marginaler. Vi gör ju detta för att vi drivs av att skapa fantastisk öl som vi är stolta över och vill presentera för våra kunder. Vi är ju en del av matsverige, den gryende måltidsnationen med fantastiska råvaror, michellinkrogar och öl i världsklass.

Just argumentet med vinstdrivande alkoholproducenter går igenom i Göran Persson, Bengt Westerberg och Göran Hägglunds debattartikel, som i övrigt känns som ett vingslag från en svunnen tid. De hävdar, precis som Gerger, att monopolet med ens skulle rämna om Gårdsförsäljningen tilläts. Detta är ju helt felaktigt, den motsättning de målar upp finns inte. Visst finns det politiker som tycker att monopolet strider mot människans valmöjligheter och buntar således ihop frågan om systembolaget och gårdsförsäljning. Men, nästan samtliga bryggerier, och vinproducenter för den delen är ju nöjda med systembolaget som köpare. Vi vill ha ett systembolag. Gårdsförsäljningen blir ett naturligt tillägg till ett modernt monopol.

Med stöd av SOU 2010:98 finns flera konkreta förslag för hur en gårdsförsäljning kan gå till utan att inskränka på monopolet, föreningen rekommenderar alla att läsa den. Särskilt Gerger och Persson, Hägglund och Westerberg.

Samtidigt har föreningens medlemsbryggerier visat upp sina verksamheter för öppensinnade politiker. Bland annat hade Björn Falkeström besök av bl a Kristina Yngwe (C) och Sofia Jarl (C).

Björn Falkeström, Sofia Jarl (C), Kristina Yngwe (C)

I Kalmar har Ängöl fått besök av Jan R Andersson från M i Kalmar.

Jan R Andersson (m) Ängöls VD Johan Håkansson